Dat is een moeilijke vraag. Ik weet ook niet precies het antwoord. Ik heb er wel bepaalde gedachten over. Misschien is niet iedereen dat met me eens, maar voor mij staat deze materie ook niet vast.
Ik geloof dat de gestorven gelovigen uit het oude testament niet naar de hemel gingen. Ze werden "tot de vaderen vergaderd" werd er dikwijls gezegd. David zegt:
quote:
psalm 6:6 Want doden noemen uw naam niet meer!
Wie in het dodenrijk kan u nog loven?
en
quote:
psalm 30:10 Wat baat het u als ik sterf,
als ik afdaal in het graf?
Kan het stof u soms loven
en getuigen van uw trouw?
Maar David had ook hoop en dat blijkt uit:
quote:
psalm 16:10 U levert mij niet over aan het dodenrijk
en laat uw trouwe dienaar het graf niet zien.
Ik geloof dat Yeshua (Jezus) na zijn sterven in het dodenrijk is geweest, zoals alle mensen die daarvoor gestorven zijn. Maar Hij is niet daarin gebleven.
Uit Hand. 2 blijkt uit de toespraak van Petrus dat wat David in psalm 16 zegt op de Here Jezus slaat:
quote:
27 want u zult mij niet overleveren aan het dodenrijk
en het lichaam van uw trouwe dienaar zal niet tot ontbinding overgaan.
28 U hebt mij de weg naar het leven getoond,
uw nabijheid zal mij vervullen met vreugde.”
29 Broeders en zusters, u zult mij wel toestaan dat ik over de aartsvader David zeg dat hij gestorven en begraven is; zijn graf bevindt zich immers nog steeds hier. 30 Maar omdat hij een profeet was en wist dat God hem onder ede beloofd had dat een van zijn nakomelingen zijn troon zou bestijgen, 31 heeft hij de opstanding van de messias (2:31) de messias – Zie de noot bij Matteüs 2:4.voorzien en gezegd dat deze niet aan het dodenrijk zou worden overgeleverd en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan.
Het "nedergedaald ter helle" betekent niet dat Jezus in de hel was. Het woord "hel" is een ouderwets woord voor dodenrijk. Vroeger woonde ik in Amersfoort en daar had je de "Hellestraat". Dat was een straat die leidde naar een oud kerkhof.
Onze Heer Jezus heeft in het dodenrijk met de macht van de Duivel afgerekend:
1 Petrus 3:
18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19
Hij is naar de geesten gegaan die gevangen zaten, om dit alles te verkondigen Hij kon de krijgsgevangenen van de satan bevrijden. Nadat Jezus gestorven was zijn er ook verschillende mensen verschenen die al gestorven waren.
quote:
Matheus 27:52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.
Bij de hemelvaart heeft Jezus die "buit" van vrijgekomen gevangenen uit het dodenrijk meegenomen naar de hemel, wat ook weer door David geprofeteerd werd:
quote:
psalm 68:19 U voerde gevangenen mee,
eiste gaven van opstandige mensen,
en steeg op naar uw woning, HEER, onze God.
We zongen dat zo mooi in de oude psalm 68:
"Gij voert ten hemel op O Heer,
de kerker werd uw buit O Heer'
gij zaagt uw strijd bekronen
met gaven tot der mensen troost
(de uitstorting van de H. Geest)
opdat zelfs 't wederhorig kroost
altijd bij u zou wonen."